Tazminat Hukuku

Araç Değer Kaybı Nedir? Nasıl Talep Edilir? Şartları Nelerdir?

arac-deger-kaybi-nedir-nasil-talep-edilir-sartlari-nelerdir

Günlük hayatta kaza yapan sürücülerin yaşadıkları en büyük problemlerden biri de kaza yaptıkları aracı satmak istediklerinde karşılaştıkları aracın değer kaybıdır. Araç değer kaybı, yaşanılan bir kaza sonrası onarılan, tamir edilen bir aracın ikinci el piyasa fiyatına göre değer kaybetmesidir. Yapılan kaza sonrası tamir edilen araç her ne kadar eskisi gibi sağlam ve hatta kusursuzmuş gibi gözükse de araç satılmak istendiğinde satış fiyatı her türlü kaza yapmadan önceki aynı aracın satış fiyatından daha düşük olacaktır. Bu değer kaybı kaza sonrasında tamir edilen aracın kazada aldığı hasar oranına göre aracın da fiyatının düşmesidir. Araç değer kaybını talep edebilmek için ya karşı tarafın %100 kusurlu ya da daha az kusurlu olan taraf olması gerekmektedir.

Araç Değer Kaybı Şartları Nelerdir?

• Karşı tarafın %100 kusurlu veya %50’den daha fazla kusurunun bulunması gerekir.
  • Kaza süresinin 2 yılı geçmemiş olması gerekir.
  • Aracın başka bir trafik kazası ile meydana gelen hasarının değer kaybı talep edilecek hasarı ile aynı bölgede olmaması gerekmektedir.
  • Çift taraflı bir kazanın olması gerekir.

Araç Değer Kaybı Nasıl Hesaplanır?

Araç değer kaybını hesaplarken aracın;

• Marka ve model bilgisi
  • Trafiğe çıkış tarihi
  • Hasar geçmişi ve niteliği
  • Üretim yılı
  • Kilometresi
  • Kusur durumu
  • Pazar değeri gibi birçok faktör dikkate alarak araçların değer kaybı hesaplanmaktadır.

Araç Değer Kaybı Nasıl Alınır?

Yaşanılan kaza sonrasında aracını tamir ettirip satmak isteyen sürücü aracın ikini el piyasa fiyatına göre fiyatının düştüğünü, değer kaybı yaşadığını anlayacaktır. Araçtaki değer kaybı araçta meydana gelen hasar oranına göre gerçekleşmektedir. Araç değer kaybını alabilmek için öncelikle ve en önemli unsur karşı tarafın %100 kusurlu veya kaza bakımından en azından %50’den fazla bir kusurunun bulunması gerekir. Araç değer kaybını, tahkim veya mahkeme yoluyla alabilirsiniz.

Değer Kaybı Davası ve Tahkim Yolu Nedir?

Yukarıda da detaylı bir şekilde bahsedildiği üzere araç değer kaybı daha fazla kusurlu olan taraftan alınacağı için değer kaybını kusurlu olan tarafın sigorta şirketi karşılayacaktır. Bunun gibi durumlarda kara araçlarında ruhsat sahibi bir sigorta eksperlerinden alınan araç değer kaybı ekspertiz raporu ile araç değer kaybını ödemekle sorumlu olan birine veya tümüne birden dava açılabilir. Bununla birlikte belirtmek gerekir ki sigorta şirketlerine açılan davalarda da araç değer kaybı ekspertiz raporu ile Sigorta Tahkim Komisyonuna başvurarak araç değer kaybını tahsil etme imkanımız bulunmaktadır.

Kimlerden Tahsil Edilebilir?

Kaza sonrası araçta meydana gelen hasar ve maddi kayıp zorunlu trafik sigortası ve kasko sigortası olmak üzere iki sigorta türü ile karşılanabilmektedir. Zorunlu trafik sigortası, trafikteki diğer araçları koruma altına alıp sadece araç sahibinin maddi ve manevi yükünü karşılamayı amaçlar. Ancak eğer kazaya karışmış birden fazla araç mevcut ise bu durumda sigorta tüm araçların hasarını karşılayamayabilir. Bu durumda sigorta kusursuz ya da en az kusurlu araç sahibine ödeme yapabilir.

Kasko sigortası ise, kazaya karışan birden çok aracın bulunması nedeniyle aracın hasarının karşılanamaması durumunda sürücü hasarını kasko sigortası ile karşılayabilir.

Dava veya Tahkim Yolu Ne Kadar Sürer?

Değer kaybı davaları ve tahkim başvuruları net olmamakla birlikte ortalama 6 ay ile 1,5 yıl arasında sürmektedir.

Geçmiş Döneme Ait Tahsilat Yapılabilir Mi?

2 yıla kadar geçmiş dönemlere ait değer kaybı tahsilatı yapılabilmektedir.

Devrini Yaptığım Aracın Değer Kaybını Talep Edebilir miyim?

Devrini yaptığını aracın kazadan sonra iki yıllık sürenin geçmiş olmaması şartıyla değer kaybını talep edebilirsiniz.